1994-06-08

Puh! Hemma. And now... here's the story of today, only for you:

Bussen kom 07:40. Inte så mycket folk. Vi betalade ca 38 kr/st (640 pts). Vid Torrevieja steg det på många. Vädret: molnigt, +15 grader. Framme i Alicante. Fortfarande molnigt men mycket varmare. Vi började leta efter en fotoaffär. Hittade en, men de hade inte objektivet som farsan vill köpa. De hade bara priset. Och det var dyrare än i Sverige. Jag ville kolla på CD-skivor så vi gick in i ett stort varuhus, åkte upp till 4:e våningen till radio och TV-avdelningen. Inga skivor. Vi gick till ett annat mycket större varuhus. "El corte Inglés". Det var så stort att TV, radio och skiv-avdelningen låg i en byggnad bredvid. Nåja, inte direkt bredvid. På andra sidan gatan. De hade ungefär lika många skivor som i en svensk affär. Jag hittade Chimo Bayo... fast inte på CD. Och han hade inget album. Men jag hittade en skiva som heter "Zona D baile 5" med bl.a. Coro och Ramirez. Den kostade 3400 pts (ca 200 kr). Men!! Det är 2 skivor!!!

Nu när allt var avklarat började vi leta efter en restaurang. Vilket jobb! Den ena var för slabbig, den andra för fin och den tredje för dyr. Till slut sket vi i allt och gick in i en kinesrestaurang vid en stor gata med palmer. Det satt inte en enda människa där inne. Farsan beställde "Menu del día" och jag friterad kyckling. Vi fick drickan. Två deciliters cola. Medan vi satt och väntade på maten märkte jag att det jobbade en ung kille där. Mhm... När maten var färdig kom de först med soppa till farsan. Kyparen var en gammal gubbe. Men gissa vem som kom med min mat? Jo, killen. Pinsamt. Medan jag satt och åt sneglade jag ditåt då och då. Han stod där ute vid disken hela tiden. Han tycktes alltid hitta något att göra. Vi gav 10 kr i dricks. Det var jag som insisterade. När vi gick stod han vid dörren och sa "adiós". *hi, hi*. Jag sa till farsan att vi måste komma tillbaka någon gång och turligt nog tyckte han det också.

Nu var klockan 13:35 så vi gick till busshållplatsen (slutstationen) och köpte biljetter hem. Oj! Glömde. Väder: sol, sol, sol. Sedan var farsan tvungen att gå på toa. Vi gick ut ur byggnaden och han gick runt hörnet där toan låg. När vi gick in igen såg jag en fräsch kille vid ingången. Inne tittade vi på olika busslinjer. När jag vände mig om såg jag killen komma in och sätta sig i en väntestol. Oturligt nog gick farsan och jag ut igen. Efter ett tag stod killen en meter ifrån mig. Sedan kom en tant och klämde sig mellan oss. Fem minuter senare skulle vi på bussen. *snyft*. Han tog bussen som stod framför våran. Jaha, tänkte jag. Det var det. I alla fall, vi steg på, visade biljetterna och satte oss längst fram.

Klockan 14:00 startade båda bussarna. Den andra bussen körde före oss en bit. Men i utkanten av Alicante är det motorväg en kort sträcka och då körde vi om den andra bussen. Jag tittade efter killen. Och tro det eller ej, men han satt på rätt sida så att jag kunde se honom. Han upptäckte mig också. Längre fram fanns det trafikljus och det blev precis rött. När vi startade gick högerfilen snabbare och bussen köde förbi oss. *hi, hi*. Sedan körde vi om den en gång till. Då tänkte jag: "Det här är ju inte klokt". Just då körde bussen upp bredvid oss så att killen hamnade precis bredvid mig. Så körde vi i minst en minut. Ouiii! Jag kollade åt hans håll och märkte att han tittade åt mitt håll. Hrm... Sedan delades vägen och hans buss körde mot Murcia. *snyft*.