1999-06-27

Hej igen. Nu är jag tillbaka. Min dator krånglade för några dagar sedan. Jag sket i allt, sparade det viktigaste på disketter och formaterade sedan hela hårddisken.

I fredags åkte jag, Roger och mina föräldrar iväg till "L2"s sommarställe i Smedjebacken, Dalarna. Vi åkte på morgonen. Stannade till vid Sala, gick omkring där någon timme, tittade bl.a. in i kyrkan och kollade torghandeln. Vi körde vidare till ett ställe strax utanför Sala där det ligger ett jättemysigt s.k. utvärdshus där vi åt jättegod mat och beundrade utsikten. Måns Ols heter stället.

Vi åkte vidare mot Fagersta och kom fram till "L2"s sommarställe på eftermiddagen. Roger bestämde sig för att bada... och han gjorde det också. Brr... Sedan fikade vi tillsammans med några av grannarna. Mycket trevligt med jordgubbstårta, rabarberpaj, kaffe och läsk.

Resten av eftermiddagen satt vi ute, nere vid vattnet... pratade... kollade på båtarna som passerade. På kvällen dukade vi upp bordet (ute förstås) med sill, potatis, nubbe, lökpaj, spenatpaj, rostbiff, potatissallad, bröd, vin och läsk. Vi åt och pratade... och åt.

Vid halv tio-tiden på kvällen började myggen attackera alltför mycket så jag och Roger drog oss inomhus. De andra gjorde likadant. Vi satt och tittade på TV i någon timme, sedan var vi alla så trötta att vi gick och lade oss.

Hela midsommaraftonen var vädret strålande. Solen sken, det blåste knappt och det var lagom varmt. Natten till midsommardagen vaknade jag klockan tre av att regnet öste ner. Jag drog täcket över huvudet och somnade om. När jag vaknade igen vid 9-tiden var "de vuxna" redan vakna. Det regnade fortfarande.

Vi åt frukost och åkte sedan iväg på en liten bilrunda. Vi stannade till i Söderbärke där jag köpte ett vykort som jag skickade till "K". Först tänkte vi åka till ett ställe som heter Nor (eller liknande), men vägen dit var inte asfalterad så vi åkte till Ludvika istället. Överallt var det förstås dött, allting var stängt. Men vi passerade ett ställe i Ludvika där de hade någon slags loppmarknad. Där var det mycket folk.

Regnet hängde i luften hela tiden... och när vi gick mellan de olika stånden och kollade på allt från leksaker, skivor till mattor och tavlor, så bröt helvetet plötsligt löst och det började ösregna. Vi sprang in i "Akvariet" där de hade mycket fina djur... Där inne gick vi omkring och tittade på olika saker... Roger köpte en jordgubbspolkagris åt mig som jag stod och knaprade på i dörröppningen samtidigt som jag spanade ut i regnet.

Regnet upphörde inte utan vi fick gå i omgångar till bilen (vi hade bara ett paraply). Till slut hade alla kommit in i bilen och vi styrde kosan hemåt mot Smedjebacken. Väl där gjorde vi i ordning lunch (det regnade förresten inte lika mycket som i Ludvika). Vi åt rostbiffen och potatissalladen som blev över från gårdagen. Till efterrätt åt vi jordgubbar med grädde... mmm... mums.

Senare på eftermiddagen åkte jag, Roger och mina föräldrar hemåt. Vi tog den andra vägen via Västerås. Någonstans innan Enköping, jag tror det hette Hummelsta åkte vi förbi ett ställe där de sålde massor av godis. Vi svängde och körde tillbaka. På en skylt utanför stod det att de hade runt 500 sorters olika plockgodis... och det kostade bara 4,90 kr/hekto. Roger köpte godis för 79 kr. Jag samlade bara ihop en liten påse för 62 kr... De hade verkligen allt man kan tänka sig: colaflaskor, hallonbåtar, violbomber... Oooh, det var som om man hade klivit in i paradiset...

Vi körde glatt vidare mot Stockholm. Jag tror att jag somnade en liten stund efter Enköping...

I Stockholm regnade det inte alls. Solen sken för fullt... och det var mycket varmare. När vi åkte från Dalarna var det bara +13 grader. Brr... jag hade på mig en stickad tröja och ändå så frös jag nästan.