2018-02-13

Trots att jag har haft tandställning två gånger tidigare så har jag glömt bort hur ont det gör. Anledningen till att jag har tandställning nu igen är att den metalltråd som satt på baksidan av tänderna (för att hålla dem på plats) lossnade från en tand när jag åt ett äpple. Själva metalltråden sitter bara fast med vad tandregleraren kallar "lim". Jag fick valet att han antingen skulle fixa tråden eller att han skulle ta bort den. Han rekommenderade att jag skulle ta bort den så det var det jag valde. Mina tänder lever dock sitt eget liv verkar det som så redan dagen efter hade tänderna flyttat sig så pass mycket att det störde enormt mycket när jag skulle tugga mat. Det blev bara värre för varje dag som gick... så nu har jag alltså tandställning igen och morsan är 25.000 kr fattigare... igen. Men nu vet jag i alla fall att jag kommer behöva metalltråd bakom tänderna i underkäken resten av livet och även använda tandskenan som jag har för överkäken.

Allt känns bara så jobbigt: tänderna, mensen, vädret, fågelhonan som har problem med vänstra vingen och som inte kommer så bra överens med yngsta killen som jag bestämt att behålla. Jag köpte en fågelhona åt honom men tydligen så gillar inte alla fåglar varandra. Men det gör inget för jag har ju tre fågelkillar till som hon kan välja bland.

Jag har inte skrivit så mycket i dagboken så jag vet inte om jag nämnde att mina fåglar fick sex stycken ungar varav fyra var hannar och två honor. Det är nog det busigaste gänget jag någonsin haft. Just nu har jag fågelföräldrarna, yngsta hannen och en annan av hans brorsor som jag kallar för laserkillen för han gör såna ljud. Resten av gänget är hos Mårten för han ska hjälpa mig att sälja ungarna.