2020-09-23

Apropå Xanor och dosering. Självklart tar jag inte 6 st 0,5 mg Xanor varje dag. Jag tar det vid behov. Min förra psykiater (som var bra) förstod att jag kände mig trygg om jag visste att jag hade tillräckligt med Xanor hemma. Ända till oktober eller november förra året har jag bara tagit Xanor vid behov. Det kunde variera mellan 1 gång i veckan till kanske 3 gånger i veckan. Det är bara en period tidigare i mitt liv då jag åt Xanor varje dag och jag klarade av att trappa ner medicinen själv och återgå till att bara ta Xanor vid behov.

Allting förändrades när jag hittade min cancerknöl när Mårten och jag var  i Spanien. Jag mådde dåligt över att inte veta om det var cancer eller inte och det blev tyvärr så att jag på hemresan fick en panikattack och det är sedan dess jag har ätit Xanor i princip varje dag. Jag har försökt testa ett par gånger att inte ta Xanor alls under några dagar och det är inget jag rekommenderar precis. Sen fick jag veta att jag hade cancer... sedan kom Corona... så det var liksom mer och mer skit som hände hela tiden och fick mig att må ännu sämre. Sedan var det förstås också min nya psykiater som jag inte ens har lust att skriva om för jag mår dåligt bara jag tänker på henne. Hon bestämde sig i alla fall för att ändra mitt recept från att ha varit 6 tabletter Xanor vid behov per dag till bara 4. Jag äter inte alltid heller 4 Xanor per dag men bara tanken att jag har färre Xanor hemma om jag skulle behöva gör att jag får... ångest! Vilket i sin tur gör att jag måste ta mer Xanor!!!

De senaste veckorna när jag vaknat och inte drunknar i ångest så testar jag att ta en tablett Xanor (0,5 mg) och en Lergigan (5 mg). Sedan tar jag en Lergigan mitt på dagen och två Lergigan innan jag lägger mig. Ibland fungerar det med bara en Xanor på morgonen... men under dagen händer det ibland att jag mår sämre eller superdåligt och då tar jag två Xanor till. Sedan finns dagar som igår. Jag hoppades att psykiatern jag träffade skulle förstå min situation... men han kunde absolut ingenting om ångest, social fobi och liknande problem. Jag mådde skitdåligt efter mötet men försökte tränga bort alla jobbiga känslor. Vad händer när man gör det? Jo, allt kommer istället senare när man sätter sig ner och försöker koppla av. Eftersom gårdagen var hemsk så blev det en del Xanor. Jag började dagen som vanligt med min gå-och-träffa-läkare-dos som är 3 st 0,5 mg Xanor. När vi närmade oss stan så mådde jag sämre för det var inte bara ångest utan jag var nervös och orolig som fan. Jag tog 2 st Xanor till. Trots att jag efter mötet var nedstämd och tappat hoppet om att ha ett någorlunda drägligt liv någonsin så tog jag inte fler Xanor. Mårten tog med mig hem till sig för att se på TV och försöka äta lite lunch. Sen som jag skrev igår så kom världens panikattack och då var jag tvungen att ta 2 st Xanor till.

Jag vet inte hur jag ska klara av att leva livet så här. Ja, jag skrev det igår också... men jag känner mig bara så... jag vet inte... jag orkar inte...