1992-12-27

Milly har gått in i sitt hus och sover nu. Farsan lyssnar på sin nya AM-radio. Han har suttit och lyssnat på den varenda dag sen han köpte den. Bruksanvisningen är på engelska så jag får försöka förklara för honom vad alla knappar ska användas till. Jag önskade mig en dator i julklapp. På julafton sa farsan: "Du vet vad din huvudjulklapp är va?". Jag sa nej, men jag tänkte på datorn. När sedan julklappsöppningen började tog jag upp alla sorters julklappar: strumpor, en väst, en kjol, ett litet brosch-troll med blinkande ögon, tre kassettband, en bok, en gummisnodd att ha i håret. Sedan fanns det bara ett paket kvar. Jag öppnade det, och där låg en kamera. En lagom dyr sådan. Jag tänkte att de kanske hade gömt datorn i garderoben så jag sa: "Jaha, då är det bara en julklapp som fattas". "Vad då? Det här var allt". Så jag fick "nöja" mig med kameran.