1995-05-16

Hola. Imorgon, om vädret inte är för hemskt eller trist så tänkte jag åka in till stan och köpa en CD-skiva och kanske hårspray. Jag tror att mitt illamående beror på något psykiskt, så imorgon ska jag försöka bevisa för mig själv att jag klarar av att åka buss och tunnelbana utan att må illa. Det blir nog inte en så rolig lektion. Jag mår illa bara jag tänker på det. Men fördelen är ju att jag inte ska träffa någon, så om jag mår illa är det bara att stiga av.

Just nu tror jag att orsaken till att jag mår illa när jag tänker på att åka in till stan är: att jag mått illa de senaste fyra gångerna, och därför tror att det ska bli likadant igen. Förhoppningsvis så behöver jag bara bevisa att jag klarar av det, en gång. Men det kan man aldrig veta. Jag kanske klarar mig imorgon, men inte på torsdag när jag ska träffa en tant inne i stan. Om jag nu ska träffa henne. Jag har absolut ingen lust. Tänk vad hemskt om det här illamåendet skulle utvecklas till en fobi. Åh nej! Jag skulle aldrig klara av det. Igår mådde jag så hemskt att jag bestämde mig för att ta livet av mig. Idag. Men idag känner jag ju mig bättre och tankarna jag hade igår verkar så löjliga. Men jag lovar, om jag inte kommer över det himla illamåendet, då tar jag mitt liv.