2005-02-28

Förra veckan hade jag besök av Mårten. Utöver det så har det inte hänt särskilt mycket.

Solen skiner och fåglarna kvittrar. Nåväl, min fågelhanne Angel har jag inte hört sjunga en enda gång... men jag är säker på att han är en han ändå. När man har haft fåglar i flera år så lär man sig att se vad det är för kön. Honan t.ex. har en aning mindre näbb och inte lika stark färg som hanen. Sen är det förstås det uppenbara att honor inte sjunger, bara hanar. Men min hane känner kanske inte för att sjunga just nu. Han har varit udda ända sedan jag köpte honom... tänker på det att han inte vågade flyga in i buren och var väldigt lättskrämd. Men har man levt i en djuraffär i en liten bur som ensam risfågel och bara haft 20 tjattrande undulater omkring sig så förstår jag att man blir lite knäpp. Jag märker dock att han för varje dag blir lite mer säker på sig själv.