2005-05-11

Mårten åkte hem för ca en halvtimme sedan. Han var här över dagen bara. Vi åkte runt till olika ställen, mest inne i stan. Vi hittade flera fina och intressanta byggnader, tror en del av dem var från 1700-talet. Jag tog ett par bilder, bland annat på Stockholms minsta hus som ligger på Nytorgsgatan (om jag minns rätt). Det finns en del att se på söders höjder.

Jag såg att de sålde böcker på Södermalmstorg så vi cirklade runt där vid Slussen för att hitta en parkeringsplats. Då upptäckte vi att nära vattnet så stod det flera polisbilar. Självklart blev vi nyfikna och undrade vad som stod på. Därför parkerade vi en bit bort och gick närmare till fots. Det fanns en pressfotograf där, men inte ens hon visste vad som var på gång. Flera polismän stod lutade mot ett räcke och tittade ner mot vattnet. En av de höll en lång stör eller liknande i handen. Det verkade som att han höll fast något i vattnet med den.

Ju längre tid som gick desto mer framgick det att det var något riktigt allvarligt. En brandbil dök upp... och sedan fler pressfotografer... och sedan en brandbil till. Flera av åskådarna pratade med varandra och de flesta trodde att polisen säkert hittat ett lik till. Sen kom en båt, men de hade tydligen problem att klara av att få in liket i säcken så två brandmän tog på sig ett par orange-färgade dräkter och hoppade i vattnet. Jag såg inte riktigt vad som hände eftersom jag var på fel sida. Båten skymde. Men när de återvände till strandkanten så såg jag liksäcken som de släpade i vattnet bredvid båten. Jag såg inte när de lyfte upp säcken på land (lika bra det antar jag), men jag såg en stund senare när Mårten och jag åkte förbi att de lastat in liket i en vit skåpbil.

Det är ju hemskt allt det här. Hur många lik har de hittat i samma område nu? Två? Var det här det tredje? Helt sjukt. Ännu sjukare är att jag har foton på hela händelsen idag. I början visste jag ju inte vad som hände. Jag fotade bara poliserna och deras bilar för att det såg coolt ut med så många på samma plats.