2004-07-15

Det här har inte varit någon bra dag. Och den är tyvärr inte slut än. Igår upptäckte jag att min dator lät konstigt. Därför plockade jag isär den idag och tog bort allt damm. Det hjälpte inte, det metalliska ljudet återkom fortfarande med oregelbundna mellanrum. Självklart blir man orolig när allt inte är som det ska. När det dessutom blev stopp i avloppet kände jag att det bara blev för mycket. Tankarna irrade runt i huvudet: "Vågar jag ha datorn på eller 'dör' den då?" "Ska jag ringa fastighetsskötaren, tänk om han kommer upp hit på en gång? Jag klarar inte av att ha någon okänd person här med min ångest." "Tar jag Xanor nu hinner den inte verka innan telefontiden är slut hos felanmälan". Jag ville absolut inte uppleva samma sak som för något år sedan då fastighetsskötaren var här i mer än en halvtimme och rensade avloppet medan jag hade den värsta panikattacken någonsin (jag hade precis börjat med antidepressiva igen och därför förstärktes ångesten).

Nu känner jag mig lite lugnare. Jag fick loss proppen i avloppet genom att spola hett vatten och hälla i både diskmedel och toarengöringsmedel. Med datorn är det lite värre. Enligt Mårtens datorkunniga bror så är det bara tre saker som kan låta skumt: 1. Hårddisken (men bara när den arbetar). 2. Stora fläkten. 3. Processorfläkten. Eftersom ljudet kommer oavsett om hårddisken arbetar eller inte så måste det vara någon av fläktarna.

Mårten och jag har gjort lite ändringar i planerna. Han skulle ha kommit hit på onsdag, men nu blir det på måndag istället. Då åker vi med datorn till en reparatör. Till dess får jag låta datorn vara ifred. Eller inte använda den så mycket.

Visst är det typiskt att sådana här saker ska hända just nu? Precis när båda mina föräldrar är bortresta. Jag har i alla fall kämpat och gått ut själv varje dag. Visserligen bara ett tjugotal meter till sopcontainern... men ändå, det är bättre än ingenting. Fast idag var det halvjobbigt. Det kändes mycket enklare igår när jag var ute.

Nu ska jag sätta mig och läsa en bok. Sedan kanske jag ser på någon av mina DVD-filmer.