2005-11-24

Jag upptäckte just att min fågelhona inte sitter brevid hannen i taklampan. De brukar alltid sova där sittandes tätt ihop. Jag misstänker att hon ligger ner i lampan. Det är lite svårt att förklara exakt hur min lampa ser ut... det är en sorts fördjupning i den. I alla fall så är inte det något bra tecken... tror jag. Men hon är ju gammal... i början av nästa år har jag haft henne i fem år. Den förra honan dog efter fyra år. Så nästa fågelhona jag köper ska komma från en riktig uppfödare. Tänk bara på min förra hane, han levde i mer än nio år (om jag minns rätt). Jag har läst på nätet om risfåglar som levt i 14 år!! Det är fantastiskt med tanke på hur små de är.

Jag ska nog be Mårten att hjälpa mig kolla upp olika uppfödare... så att man inte står där helt handfallen när det händer något med den här honan. Det är inte alltid så lätt att få tag i den här arten. Det är lika bra att kolla upp lite i förväg.