2023-04-08

Jag kollade vad läkaren skrev i journalen. Hon tyckte sig känna två knölar i bröstet. En på 1 cm och en på 3 cm. 3 cm är i så fall det största jag haft hittills. Svårt att veta var cancern dök upp först. Inte i armhålan förstås. Vem vet... jag har kanske haft tumörerna i bröstet hela tiden och den jag upptäckte mellan bröstet och armhålan 2019 inte var primära tumören. Det kan ju även vara så att den jag hittade först var den första... och att det redan hade spritt sig till bröstet och armhålan när jag opererades första gången 2020. Nej, om jag skulle gissa borde väl brösttumörerna ha kommit först... för om det inte var så... då måste de växa med en jäkla fart. Dessutom gjorde de ett ultraljud på brösten i oktober och sa att de inte såg något. Eller så var de inte duktiga...

Jag badade idag... fast jag låg inte ner, jag satt bara i badet. Jag har ju hål i bröstet efter biopsin. Det gör inte så ont och det ser ut att läka okej... men det kliar som fan... de hade ju en plastig grej på efter biopsin för att skydda såret mot infektion och smuts och annat. Nu är det rött och irriterat överallt där plasten satt... vilket är ett stort område. Jag ska smörja med hydrokortison innan jag lägger mig... men inte runt själva såret förstås.

Min ångest är sådär just nu. Jag behöver nog tid att bearbeta all ny information. Det är väl aldrig kul att tänka på att man kommer dö. Jag försöker att inte tänka på det men det är svårt. Imorgon ska jag ta Xanor i alla fall för Mårten och jag ska till min morsa och fira påsk och hennes försenade födelsedag.

Just det, glömde nämna senaste blodprovet. Alla värden var bra, det är bara sänkorna som är lite höga... men inte alls i närheten av vad jag hade med den första tumören. Vet inte exakt vad jag hade då... måste logga in och kolla i journalen... men de senaste värdena var snabbsänka 8 och den andra sänkan 16.