1994-08-06

Hejsan. Here's todays interesting story: Vid busshållplatsen träffade jag "J" från min gamla klass. Vi pratade lite om vad vi skulle göra. Han skulle träffa sin tjej vid Danderyd. Senare skulle de möta några andra killar. Nåväl, bussen kom och jag tänkte inte mer på det. På tunnelbanan råkade vi hamna i samma vagn. Jag steg av vid Östermalmstorg. Vid trappuppgången hörde jag en röst som sa: "Ska du titta på fyrverkerierna?" Det var de igen. Jag sa att det skulle jag. Då frågade "J" om jag ville följa med dem. "Okej... gärna", sa jag. Så blev det alltså.

Vi gick omkring och tittade på allt som fanns att titta på. Klockan 22 skulle vi möta de andra i någon park mitt i city. Klockan halv tio var vi redan där. Två av dem kom 22:20. Sedan väntade vi bara på en annan kille. Han kom tio minuter senare. Nu började den långa vandringen mot en bra utsiktsplats för fyrverkerierna. Vi hamnade på det sämsta stället: bakom två vägskyltar vid Slussen. Men det spelade ingen roll, det var så dåligt fyrverkeri ändå. Danmark hade ingen fart, inget ljud på sin uppvisning.

Sedan trodde jag att vi skulle åka hem, men icke. "Vi ska bara ta en öl och sen åker vi". Jo visst. På ett ställe var det 20-års gräns. Och andra ställen stängde. Till slut gav de upp och köpte korv och läsk. Sedan gick vi vidare förbi Gallerian. Då var det någon som klämde mig i vänstra skinkan. Typiskt. Tyvärr såg jag inte vem det var, men jag hörde någon som småskrattade.

Vi gick i vad som verkade en evighet tills vi kom fram till "plattan". Där var det konsert av något slag. Det var techno-liknande. Och en himla massa strålkastare och ljus-uppsättningar. Men de verkade inte gilla det så vi gick vidare mot tunnelbanan. Där var det som vanligt mycket folk. Vid Danderyd var det lika hemskt. Jag bugar och tackar SL för extrabussen de satte in. Ändå blev det ganska trångt.