2003-03-01

Jag ser verkligen fram emot den här resan. Varför mår jag så dåligt? Jag började packa redan tidigare idag och har kommit ungefär halvvägs. Sen under kvällen så började ångesten smyga sig på, sedan illamående... och nu är ångesten på en riktigt hög nivå. Jag försöker undvika tankar som "Tänk om jag mår dåligt på planet", "Tänk om jag inte klarar av att kliva på planet på hemresan och blir fast på ön"... men det är inte lätt att bara tänka positivt. Fast jag kan ju försöka. Nu ska vi se, vad är positivt?

* miljöbyte, framförallt tänker jag på värmen då.
* man har chansen att se nya intressanta platser.
* bra övning både när det gäller sociala fobin och panikångesten.

Men det allra mest positiva på ön är nog: Palmitos Park. Jag menar... tusentals fåglar, fiskar, växter låter inte helt fel i mina öron. Dessutom finns där en "kaktusträdgård" och tydligen Europas största fjärilshus.