2014-06-19

Är det fullmåne hela månaden eller? Allt och alla har varit så konstiga den senaste tiden. Eller är det vädret som påverkar folk? Jag känner mig också off... därför ska jag bara spela lite spel och sedan sova. Är det midsommar imorgon? Ingen aning... skogen är full av blåbär. Nej, men jag får besök i alla fall. Mårten och jag ska grilla korv. Annars har vi inga planer alls.

Mårten var här idag också en liten sväng. Vi såg drottningen! Va? Jo... Det är som om ödet eller något inte vill att jag ska sola för tidigare idag skulle jag ta in en tjockare dyna som jag brukar sola på. Morsan hade lagt den på balkongen för att den skulle vädras. Eftersom jag inte mår så bra nuförtiden och vädret varit mestadels skit så glömde jag bort dynan. Idag, efter tre veckor eller så, skulle jag ta in den. Eftersom den är ganska tung så började jag dra in den... men slutade genast när tre eller fyra getingar dök upp från ingenstans. Som tur var verkade de en aning borta (som jag) så jag sprang och hämtade en stark parfym jag har som brukar ta kål på mindre insekter (ja, faktiskt), sprejade på dynan och getingarna samtidigt som jag sparkade ut dynan på balkongen igen. Sedan stängde jag balkongdörren fort som fan. När Mårten kom förbi så berättade jag vad som hänt och han gav sig modigt ut på balkongen beväpnad med insektssprej och ett elektriskt racket som zappar insekter. När Mårten flyttade lite på dynan såg jag att det till och med fanns ett bo!!! Det var ca 10 cm x 7 cm... som de byggt på bara 3 veckor!!! Innan Mårten kom hit och räddade mig så stod jag och kollade ut genom fönstret på de svärmande getingarna och såg då en enorm geting som måste ha varit drottningen. Urläskigt! Han såg också henne när han bekämpade flocken. Dynan som hade både bo och säkert en halv burk insektssprej var inte fräsch längre så Mårten tog bilen och slängde allt. Mina päron blir nog inte glada eftersom det är en ganska dyr dyna som är till en Baden-Badenstol. Nåväl... shit happens.