2003-09-12

Fy fan vad jag hatar det här livet. Here's the story:

Igår kväll började jag känna mig lite illamående. Ju mer klockan blev desto sämre mådde jag. Först trodde jag att det bara var ångest och nervositet inför tandutdragningen idag, men sedan insåg jag att det måste varit något jag ätit. Jag gick på toa och kräktes... och upptäckte att det hade kommit upp blod också. Min första tanke var att det kom från ställena där de dragit ut tänderna. Men när jag tog en kompress och tryckte mot såren så kom det inget blod. Då blev jag riktigt orolig.

Mitt i natten ringde jag till mamma och frågade vad vi skulle göra. Hon pratade med sjukvårdsupplysningen och personen där tyckte att det inte var så jätteallvarligt utan uppmanade min mamma att åka över till mig för att försöka lugna ner mig (vid det laget skakade jag så mycket att jag knappt kunde prata). Sedan tyckte hon att vi skulle uppsöka husläkaren direkt på morgonen.

Min mamma kom hit och tröstade mig, men jag mådde bara sämre och sämre. Ångest, illamående... rädsla för att kräkas blod igen. Det var rent ut sagt för jävligt! Vi ringde även till fler ställen för att höra vad vi kunde göra. Jag var så uppskakad och mådde dåligt, och kunde inte ens få i mig vatten... än mindre Xanor som säkert hade kunnat lugna ner mig. När klockan var tre på natten så kräktes jag igen, men inget blod syntes denna gång tack och lov. Sedan lyckades jag få ner två Xanor och runt halv fyra kunde jag äntligen somna.

Klockan sju imorse ringde mobilens alarm. Vi var ju tvungna att ringa Folktandvården och avboka tiden. Sedan ringde vi till Husläkarmottagningen och jag fick en tid på deras "lätt-akut". Som tur var fick jag min egen husläkare och jag förklarade exakt vad som hade hänt. Hon ställde ett par frågor, sen tryckte hon lite på min mage och sa att det inte var blödande magsår. För då skulle det bland annat ha varit en helt annan färg på blodet som kom upp. Hon trodde att det måste ha kommit från tandköttet eller från strupen av ansträngningen när jag kräktes... eller något liknande.

Jag fick i alla fall ett par råd att jag måste äta ordentligt, få i mig näring för annars kan mina magproblem bli värre. Jag tycker verkligen att min husläkare är suverän, hon verkar kunna allt. Sen att hon rekommenderade att jag skulle äta nyponsoppa med en klick vaniljglass i gör ju inte saken sämre precis. Det är gott, nyttigt och lätt att få i sig. Speciellt nu när jag inte kan tugga hårdare saker då två av mina tänder saknas.

Jo, det ordnade sig med tandläkartiderna också. Jag har nu lite mindre än tre veckor på mig att få bättre ordning på hälsan innan det är dags att dra ut de andra två tänderna.