2022-08-26

Vilken jävla skitdag det varit idag. Mårten och jag åkte tidigt imorse för jag hade mitt ultraljud idag. Det borde vara en enkel grej, eller hur? FEL. När vi kom dit sa receptionisten "Aaa men du vet, det står här att du har tid för ultraljud och mammografi". Mårten förklarade att han hade ringt flera gånger för att bekräfta att det bara var ultraljud som skulle göras. Receptionisten kollade surt på oss och bad oss sitta ner i ett väntrum.

Efter en kvart kom en annan kvinna (inte läkare) och ropade upp mitt namn. Jag minns inte om Mårten sa något redan då eller om hon gjorde det... men det jag minns var att hon sa "vi måste ta minst två bilder". Både Mårten och jag tittade på varandra och sedan sa Mårten "Bilder? Vi är här för ultraljud". Kvinnan hade ingen välkomnande attityd från början men nu blev hon alldeles röd i ansiktet och var så otrevlig man bara kan och sa typ "du måste göra mammografi!!! Det räcker inte bara med ultraljud! Du får inget bra resultat!!!". Jag trodde nästan hos skulle slå till mig för hon var så aggressiv. Mårten sa åter igen att han fått bekräftat att bara ultraljud skulle göras. Till slut sa hon skitsurt "du gör som du vill".

Slutade det jobbiga där? Nej, det kom in en trevlig sköterska (som var den enda normala av alla). Hon var bra. Men efter ett tag kom läkaren in. Mårten satt på en stol, jag låg på en brits med bara ett skynke över brösten. Läkaren sa (till sköterskan misstänker jag) "jaha, har du en patient?". Va??? Hallå, JAG är ju DIN patient. Jag sa inte det förstås men inombords tänkte jag; vad fan är det här för ställe jag hamnat på? Läkaren frågade var knölen var och jag svarade "i vänster armhåla". "Kan du peka var?". Jag pekade och svarade "någonstans här ungefär". Läkaren sa "du måste visa exakt var". Men för i helvete... kan hon inte göra något själv (tänkte jag). Hon måste ju se knölen... min armhåla är inte så stor. Hon undersökte mig där men jag är inte säker på att hon gjorde ett ordentligt jobb för hon var också otrevlig och sur. Sedan skulle hon undersöka brösten med ultraljudet. Jag sa att mina bröst alltid gör ont (vilket jag trodde hon skulle fatta var en hint om att hon skulle vara försiktig). Hon körde över mina bröst som en jävla bulldozer och det gjorde så ont att jag nästan skrek. Tårarna bara rann och jag vred mig av smärta men idiotläkaren slutade inte. Jag mådde skitdåligt både fysiskt och psykiskt och jag ville bara därifrån. När läkaren slutade tortera mig hörde jag henne prassla med något och Mårten frågade vad hon gjorde. "Jag ska göra en punktion" svarade hon. Jag märkte att Mårten också började bli frustrerad men han hanterade situationen bra och sa "men jag har ringt flera gånger om att endast ultraljud ska göras, ingen mammografi och ingen punktion". Jag slapp utsättas för mer men hon lät ännu surare. Jag är inte ens säker på att hon sa hej då när hon stormade ut från rummet. Den snälla sköterskan var i alla fall trevlig och hjälpte till med att torka av all gel de använde för ultraljudet.

Jag kommer aldrig någonsin gå tillbaka dit. Aldrig. Nu mår jag för jävligt. Tårarna rinner även när jag skriver det här. Det känns bara som att jag inte borde ha gått till läkare alls om det är så här man blir bemött. Jag har kanske cancer igen och så får de en att må ännu sämre.

Efter datortomografin tänker jag inte göra några fler undersökningar. Jag har kanske glömt skriva om den skiten också. Jag hade ju en tid som vi avbokade för jag ville att alla skulle vara överens om vad som skulle göras, alltså bara datortomografi utan kontrastvätska. Mårten ringde många gånger och försökte få svar om de kunde göra det men svaret han fick jämt var att läkaren (på deras ställe alltså) var tvungen att bedöma det och han eller hon fanns inte tillgänglig någon av gångerna Mårten ringde. Till slut sa de till Mårten att läkaren hade kollat remissen och skickat tillbaka den till min husläkare för enligt de själva var deras utrustning inte tillräckligt bra för att få fram ett resultat utan kontrastvätska. Ändå står det på deras hemsida att de kan göra utan om man är typ allergisk eller liknande. Jag vet inte vad jag ska tro. Är de ett så uselt företag med dåliga maskiner eller är de rädda för psykiska problem? Skit samma. De rekommenderade att min husläkare ska skicka remiss till ett riktigt sjukhus.

Orkar inte skriva mer just nu. Jag har ätit hamburgare jag fick från Mårten och snart ska jag ta en bit äppelpaj som min mamma har gjort. Vi var över hos henne efter ultraljudsbesöket för att berätta för henne hur det gick.

Måste sluta gråta nu... måste snyta mig också. Ja, jag ska ha mens nu på måndag så jag är extra känslig men... jag vet inte. Dagar som den här önskar jag nästan att jag har cancer och dör.