1990-07-27

Semester i Ungern

Vaknade klockan åtta. Ingen båttur p.g.a. regn. Istället åker vi till djurparken. Suck, har varit där två gånger. Stackars djur. De sitter i små, små burar och kan knappast röra sig. Framme i djurparken. Tog några kort. Tittade på djuren. Såg en orangutang som såg ut att vara hundra år. Den kunde nästan inte röra sig. Tog ett kort på en apa som hoppade omkring. Sen stannade den och sträckte ut handen och hade en sån där "ge-mig-något" min. En annan apa verkade vara jättearg. Han gick omkring i buren och såg arg ut. Med jämna mellanrum tog han en brödbit som låg där och kastade ut den på människorna. Såg en massa andra djur också. Sen åkte vi hem.

Där hemma satt jag och väntade på att mormor skulle få maten färdig. Åt lite av maten. Det var soppa och "kapozstas tezsta" (direkt översättning: kål och pasta). Solen kom fram på eftermiddagen. Sov några timmar från lunch till 16:30. Jättehärligt. Sen åt jag omelett. Tittade på en tecknad film. Sen en spännande film. Åt en smörgås. Sen gick jag och la mig.