1990-07-29

Semester i Ungern

Hörde när morsan och farsan gick och simmade. Somnade om. Vaknade 10:15. Åt frukost. Gick med morsan halvvägs upp på Gellértberget. Farsan gick upp hela vägen. Han berättade senare att han tog 27 bilder. Jag gick hem ensam en bit för morsan gick och köpte blommor. Hemma drack jag lemonad. Ute var det +32 grader, inne +26. Sen åt vi lunch. Soppa, kött med potatis. Mycket gott. Sen åt jag vattenmelon. Mums! Jag kommer kissa hela natten. Suck!

Sen tittade jag på F1. Alltså tävlingen. Det går här i Budapest, men jag tittade på TV-n. Läste lite humortidningar. Fattade ingenting. Hela eftermiddagen låg jag och latade mig. Ute var det för varmt för att göra någonting. Inne hade jag ingenting att göra. Ingenting på TV. Och så morsan som kom med urdumma förslag. Som t.ex: Ska vi inte spela kort eller någonting. Mormor med sin majs: Är det ingen som vill ha lite majs? Och farsan som bara läser och läser.

Jag gick ut i köket för att göra lite lemonad. Då kom mormors syster. Vi satt och pratade en stund sen gick morsan och jag ut för att köpa glass. Vi gick en stund, sen kom vi fram till stället där de sålde glass. Jag köpte tre kulor. Kokos, körsbär och jordgubb. En kula kostade 8 ft, alltså 75 öre. Morsan åt också en glass med två kulor. För alltsammans betalade vi 80 ft (7, 50 kr). Apropå priser, morsan och jag gick in i en djuraffär. Där fanns det olika djur. Vi såg några hamstrar. En hamster kostade 7, 50 kr! I Sverige kostar en hamster 80 kr!! Sen gick vi hem.

Väl hemma satt farsan, mormor och mormors syster fortfarande kvar och pratade. Sen åt vi middag. Mormors syster åt med oss. Jag åt en bit bröd med holländsk ost, edamer. Sen åt jag gräddfil. Sen en liten, liten tomat. Tittade på en italiensk västernparodi på TV. Skitkul! Jag satt och skrattade hela tiden. Sen gick jag och la mig.