1990-07-28

Semester i Ungern

Jag glömde skriva vad som hände den första natten vi sov hos mormor. Ett par ungdomar gick förbi. En av ungdomarna hoppade upp på vår bil och sprang över hela bilen. Senare upptäckte vi att det fanns en buckla där han hade gått på taket.

I natt vaknade jag av ett högt "bang!". Strax efter kände man en lukt av något bränt. Jag tänkte inte mer på saken utan somnade om. Vaknade 07:30. Fick höra av farsan att han hade vaknat av en smäll han också. Han hade sett hur det blixtrade till. Nu till det logiska: Någon hade kastat in någon slags smällare. Den hamnade inte så långt p.g.a. gardinerna. Hade de inte varit där hade den hamnat på mig!!

Åkte med båten som gick klockan 10. Vi åkte mot Visegrad. Vädret: varmt, soligt, blåsigt på floden. Vi stannade på ett par ställen. Släppte av och på folk. Framme i Visegrad gick vi direkt till första bästa restaurang. Där satt vi ca en timme. När vi satt där och väntade på maten kom det två snygga killar och satte sig i närheten. Morsan sa senare att de pratade italienska. Efter lunchen gick farsan iväg upp till en ruin. Morsan och jag bestämde att vi också skulle gå upp dit. Väl uppe såg vi inte honom. Sen gick vi ner. Då stod han redan där vid båten. Vi gick på och några minuter senare gick båten. På båten såg jag en snygg kille. Det värsta var att där han satt blåste det inte, men där jag satt blåste det mycket. Men det blåste inte framifrån utan bakifrån. Jag kände på mig att jag såg ut som en fågelskrämma.

Hemma kändes ögonen som bly. Sen tittade vi på en amerikansk film som Ingrid Bergman var med i. Den var gammal men bra. Sen gick jag och la mig. Dagens temperatur: +29 grader.