1993-07-01

Semester i Kanada

Klockan 5 steg vi upp, klädde på oss, åt frukost. Klockan 06:06 satte vi oss i bilen (minivanen) och styrde kosan mot Quebec. Jag sov mest hela tiden. Vi stannade en gång hos "Tim Hortons" och fikade. Där fick jag två små kanadensiska flaggor. Först körde vi mot Kingston på väg 401. Sedan svängde vi av och körde genom Montreal till Quebec. Vi hittade en camping 30 km från Quebec. Klockan var då tre. Vi slog upp tältet, pumpade upp madrasserna, packade in allt i tältet, åt lunch och körde sedan in i Quebec. Den nya delen var faktiskt ful. Den liknade vilken kanadensisk stad som helst. Men när vi körde genom porten till den gamla delen var det nästan som om man var i Europa med smala, sluttande gator, massor av folk, hästdroskor och framför allt matdofterna. Vi parkerade och gick sedan omkring, tittade och tog kort. Alla människor pratade franska (vi var i Quebec-provinsen). När klockan var halv tio sa morsan till mig att vi skulle åka till campingen för en tant som åkte med oss var trött. Då blev jag skitsur för vi hade hört att det skulle bli fyrverkerier efter tio (Kanadas nationaldag idag). Men vi åkte i alla fall. Hrmpf! När vi kom tillbaka till campingen åt vi middag. Det vill säga: jag åt en banan. Sedan gick vi och borstade tänderna och gick och la oss.