2001-01-21

Igår förmiddag satt jag och funderade på det här med fågelhannen. Jag kom fram till att han nog får det roligare med en ny fågelhona. Så vi åkte in till stan på eftermiddagen och skaffade oss en ny fågel. Nu återstår bara att se om det är en hona eller hanne. Det är väldigt svårt att avgöra på just den här sorten. Det enda som skiljer dem åt är som sagt att hannen sjunger, men inte honan. Jag tror att jag studerade de tre risfåglarna i djuraffären i säkert 20 minuter innan jag bestämde mig. Ingen av dem sjöng just då, men två stycken putsade varandra så jag tänkte att en av dem måste vara en hona.

Igår när jag kom hem med den nya fågeln och släppte ut den i buren så satt de bara och "pratade". Hannen var förstås ute... och när han flög in i buren så bråkade de. Rättare sagt: min gamla jagade den nya. Inte ett bra tecken. Men senare på kvällen när bägge var ute så började min hanne att hoppa (inledningen till parning). Och det skulle han väl inte göra om den andra var en hanne? Hoppas verkligen inte det... *skratt*.

Nåväl, om det skulle visa sig att den andra är en hanne eller att de inte kommer överens så kan jag inom en vecka byta till en annan fågel eller få pengarna tillbaka.

Jag satt och studerade fåglarna större delen av kvällen igår... men vid halv nio somnade jag i soffan. Sen tror jag att jag vaknade en timme senare, steg upp och borstade tänderna... och gick sedan och lade mig igen. I sängen förstås.