2010-12-30

Jag har just kommit hem efter att ha spenderat flera timmar på akuten. Jag fick nämligen sådana enorma magsmärtor... sådana som man har när man fått maginfluensa men som om det inte räckte så dök min magkatarr upp också eftersom jag knappt hade ätit något. Det var fruktansvärt... det gjorde så ont att jag grät. Mårten hoppade direkt in i bilen och körde hit och hämtade mig och min morsa. Väl på akuten så fick jag komma in ganska snabbt, de är väl försiktiga med influensan och så. Jag fick lämna urinprov och de tog blodprov. De gav mig dropp också. Så länge fungerade allt bra. De tog tempen och under tiden jag var där ökade den från 38,1 till 38,4. Sen tyckte jag att det spårade ut lite. Jag kanske ska nämna att jag inte hade tagit någon Xanor innan (dum som jag var). Doktorn klämde på magen, lyssnade på lungor och hjärta... och sedan ville han gräva i ändan! Det ingår i undersökningen sa han. Bah! Glöm det! Jag sa inte så förstås men jag sa att jag inte ville. Sedan låg jag där på britsen och pratade med morsan och Mårten. När Mårten var ute för att stoppa i mer pengar i automaten kom plötsligt en snubbe in och sa att jag skulle till röntgen. Eh... jaha. De gjorde ett ultraljud för att kolla att det inte var blindtarmen som spökade. Han hittade inget fel där... men tydligen har jag en gallsten på 2 cm. Fast det var inte där jag hade ont. Sedan hade jag en "avvikelse" på ca 3 cm på levern. Han sa att oftast brukar det inte vara något men det kan vara bra att kolla upp. Det kan ju de glömma. Jag gillar inte läkare. Sedan körde de tillbaka mig till akuten och så fick vi vänta ännu mer. Sedan dök det upp någon annan som sa att jag skulle till gyn-akuten. Va?! Det tog säkert 10 minuter att rulla mig genom mängder av korridorer, dörrar och hissar. När jag kom fram sa jag som det var att jag inte visste vad jag gjorde på den avdelningen. De sa att i papperna stod det att jag skulle genomgå en gynundersökning. Är det här något skämt eller, tänkte jag. För det första har jag mens och känner mig inte särskilt fräsch, för det andra gjorde min senaste gynekolog att jag numera känner skräck inför gynundersökningar och för det tredje så fattar jag inte hur de tänkte när jag möjligtvis har maginfluensa och så ville de lägga mig bredvid en kvinna som nyss fött barn! Jag sa fort som fan att jag kanske har maginfluensa och då körde de mig till en annan del av korridoren. Sedan sa jag att jag inte ville genomgå undersökningen så då skrev de i min journal att jag valt att gå därifrån. Men hallå? Skulle de inte ta reda på vad som var fel på mig? Bara för att jag säger nej till en undersökning innebär det att man säger nej till allt? Så vi åkte därifrån. Det enda jag lärde mig var att mitt blodprov visar att jag har någon typ av infektion och jag märkte att när jag ligger raklång på rygg så gör det mindre ont i magen. Fan, jag tänker aldrig mer åka till sjukhuset. Fattar du vilken ångest jag hade när de rullade runt mig i hela sjukhuset och ingen sa något till mig om vad som skulle hända. Hemskt! Jag måste ta en Xanor men jag gör det om en stund för jag har just petat i mig lite gröt.