2014-04-28

Tips mot illamående

Jag orkar inte skriva så mycket här i dagboken tyvärr med tanke på hur dåligt jag mår med smärta och annat... men jag måste ändå ge detta underbara tips. Igår mådde jag värre än någonsin med illamåendet framförallt. Jag kände mig helt hjälplös och bad därför Mårten ringa sjukvårdsupplysningen eller andra vårdställen för att höra om de hade några tips angående mitt illamående. En kvinna som han pratade med sa att när man redan mår illa så finns det egentligen ingen tablett som hjälper. Tydligen tas de flesta piller i förebyggande syfte. Det fanns dock en sak hon tipsade om som hon sa brukar fungera även för gravida kvinnor som mår illa. Så här kommer ett "recept" mot illamående. Efter att man har ätit det så tar det ca 30 minuter tills det verkar.

Ingefära (pulver) är den "magiska" ingrediensen. Eftersom den är ganska stark i sig själv så ska man helst blanda ut den med något (kvinnan föreslog yoghurt). Jag hittade det perfekta tillbehöret; fjällfil. Så detta är mitt recept:

ca 1 kryddmått ingefärapulver
ca 2 dl Fjällfil

Blanda ihop allt ordentligt. Det krävs en hel del rörande så att ingefäran löser sig. Man vill ju inte få en stor klump i munnen när man äter... Sedan kan man förstås dosera hur man vill och vad som känns bäst för en själv. Jag kan i alla fall säga att jag åt det igår och imorse mot illamående och det fungerade båda gångerna.