2023-06-29

Jösses… mitt hjärta. Jag kollar på stormjägare i USA som sänder live just nu på Youtube. Plötsligt lystes mitt rum upp och jag hann tänka "vad fan händer"? Sen kom svaret som ett jättemuller… ja, det åskar. Till och med fågeln ryckte till.

Apropå hjärta så förstod jag ändå inte riktigt vad Mårten sa. Jag har 39 graders feber och det verkar som att det blir krångligare att tänka. Att det är över 28 grader inne hjälper inte heller. Jag tyckte i alla fall att han sa att han hade en annan typ av hjärtflimmer den här gången. Han ska byta betablockerare… tror jag… och äta diabetes-medicin.

Det blixtrar för fullt ute. Okej, kanske inte så mycket. Hörde en hund skälla ute på grund av åskan. Lillfisen rörde sig igen. Jag vet inte om jag har skrivit någon gång varför jag kallar fågeln så. Han heter ThndR egentligen… han var den sista av sina syskon att kläckas, nästan fyra dagar senare än den innan. Normalt kläcks äggen med ca en dags mellanrum. Jag minns inte riktigt varför jag tog bort boet men han hade problem att hoppa upp på översta pinnen i buren… så jag sträckte in handen och han hoppade på mitt finger och så lyfte jag upp honom till pinnen. Det hände två gånger… hur gulligt som helst. Så för att han föddes sist så kallade jag honom lillfisen. Namnet var ännu mer ironiskt när han blev fullvuxen för då var han störst av alla sina syskon.

Jösses vad det blixtrar nu… såg en dubbelblixt. Än så länge är åskan långt bort (mer än tio kilometer). Jag kör räknemetoden jag fick lära mig i skolan… blixt, räkna 1001, 1002, 1003 osv. När man hör mullret så är det de sista en eller två siffrorna som på ett ungefär säger hur långt bort åskan är. Förra året… tror jag det var… så slog blixten ner i ett hus några meter ifrån mig. Jäklar vad högt det var. Är man nära där blixten slår ner kommer ju blixten och dundret samtidigt. Det har hänt mig en gång förut.. också… här där jag bor. Det finns kanske åskledare på taken. Jag har ingen aning.

Nej, jag har tagit min starkare hostmedicin så jag ska lägga mig.