1999-08-03

Semester i Spanien

Vi kom tillbaka från stranden för en stund sedan. Det har varit ganska mulet hela förmiddagen... och vindstilla... och varmt. Jag struntade i sololjan. Morsan upptäckte en kattunge på stranden som hon ville visa mig. Det visade sig att det fanns tre kattungar i en kartong under en träbänk vid strandpromenaden. En snäll tant hade ställt fram mjölk, vatten och kattmat. Kattungarna kan väl ha varit runt 5-6 veckor gamla. Bara en av ungarna åt och drack. Jag provade att ta lite kattmat på mitt pekfinger och ge till en av ungarna. Den upptäckte maten och började käka... och fortsatte sedan tugga på mitt finger. Det gjorde en aning ont eftersom den hade ganska vassa tänder. Jag tog lite mer mat och den åt upp det också. Så jag fortsatte på det viset tills den verkade mätt.

Eftersom ingen verkade veta varifrån katterna kom så var det någon som hade pratat med strandvakterna. Någon timme senare kom en bil från kommunen och tog kartongen med kattungarna.

Nu sitter Roger och jag i köket. Roger knaprar på pistagenötter. Jag... ja, jag är också hungrig. Får väl ta något att äta eftersom lunchen förmodligen inte blir klar än på ett tag.