2002-08-28

Det är lite pinsamt att behöva erkänna det... men för en stund sedan när jag skulle koka ägg så kom jag inte ihåg hur länge de ska kokas om man vill ha hårdkokta ägg. Jag var tvungen att kolla i min urgamla hemkunskapsbok från högstadiet där allt beskrivs med övertydlighet. Ja, ja... skratta på du. Men den är faktiskt bra. Enligt den så ska man koka så här... om man utgår från att vattnet redan kokar:

Löskokta: 1-2 min
Halvhårda: 4-5 min
Hårdkokta: 7-8 min


Ha, ha... ursäkta men jag måste bara ta med hela beskrivningen. Då förstår ni vilken typ av "kokbok" det är.

Gör så här
1. Beräkna så mycket vatten att det täcker ägget ordentligt.
2. Koka upp vattnet och sänk försiktigt ner ägget med en sked i det kokande vattnet eller lägg ägget i en kastrull, häll på kallt vatten och koka upp vatten och ägg.
3. Låt ägget sjuda utan lock på svag värme - koktid, se tabell ovan.

(Sjuda = upphetta ett livsmedel i vätska som hålls strax under kokpunkten)

4. När ägget är färdigkokt
* häll av kokvattnet
* spola kallt vatten över ägget (kokningen avstannar då snabbt och skalet släpper lättare)

Nyvärpta ägg kräver längre koktid än äldre ägg. Koktiden varierar också beroende på hur stora äggen är. Ägg bör koka i rikligt med vatten för att uppvärmningen ska bli jämn. Vattnet ska bara sjuda (+85° till +90°). Då stelnar ägget jämnare och konsistensen blir mjuk. Vid högre temperatur blir vitan lätt seg. Även äggets smak, lukt och färg försämras.


Ojdå... jag skulle kanske ha läst igenom hela beskrivningen innan. Hm, jag som kokade äggen på starkast värme hela tiden. *ha, ha*. Nu är äggkokningslektionen över för denna gång. Adjöss.