2002-08-10

Jag har just kommit hem. Morsan och jag var i stan idag. Vi gick en sväng på Drottninggatan, tittade lite i affärer... och jag fick en röd nejlika av en kille. *ler*. Tidigare imorse hade jag kollat på nätet efter någon intressant rundvandring i stan. Jag hittade en som var gratis i Gamla Stan. Så morsan och jag begav oss dit vid lunchtid. Det var en hel del folk som följde med på stadsvandringen. Han som ledde det hela var inte värst bra, men han sa också att det var hans första gång.

Efter det letade morsan och jag upp en italiensk restaurang där vi åt svindyr pasta som inte var speciellt god. Det var absolut inte värt 300 spänn för två tallrikar pasta, en Coca-Cola och en Sprite. Men det var ju inte jag som betalade... eftersom jag har svårt att äta ute och aldrig vet innan om jag kan få ner en tugga eller kanske fem så tar jag hellre en varmkorv för tio kronor. Men morsan insisterade på att pröjsa för maten så jag tackade henne, men förvarnade ändå att det inte var säkert att jag kunde äta upp allt. Jag mådde inte så bra när vi satt där och åt... men det blev bättre sen när vi gick därifrån.

Vi promenerade från Gamla Stan tillbaka mot T-Centralen, men eftersom vädret var så fint så bestämde vi oss för att gå till Östermalmstorg och ta tunnelbanan därifrån. När vi närmade oss Kungsträdgården så hörde vi hög musik. Jag såg inget särskilt som var i görningen, men jag sa till morsan att vi kunde ta reda på vad det var. Och det var ju tur att vi gjorde det... för där stod en stor Pepsi-buss med enorma högtalare som spelade musik på hög volym. Det var några unga dansare där också. Men det mest intressanta var att de delade ut gratis, iskall Pepsi (i burkar alltså). Det är någon ny sort som de marknadsför; Pepsi Twist (smaksatt med citron). Först fick morsan och jag varsin burk... och vi satte oss en stund och tittade på några som spelade fotboll... på sand (?)... mitt i Kungsträdgården. Sedan sa jag att vi kunde gå förbi bussen igen och kanske få en extra burk Pepsi.

Det hela slutade med att morsan samlade på sig tre burkar Pepsi och jag fyra stycken. *ha, ha*. Vi satte oss på en bänk vid Norrmalmstorg och testade den nya drickan som var förvånansvärt god. Samtidigt lyssnade vi på någon dålig Elvis-imitatör som stod och sjöng mitt på torget...