1999-02-01

Jag ska nog lägga mig snart. Jag är en aning... ganska mycket... väldigt trött.

Förra veckan provade jag att åka kommunalt till föreningen. Tror du inte att man råkar ut för en kontroll just då? Följande lilla "roliga" scen utspelade sig:

SL-kontrollanten tog mitt kort och drog det genom någon elektronisk apparat som kontrollerade att allt stämde. Han gav tillbaka kortet... bara för att ett par sekunder senare be att få se det igen. Ett fånigt "översittar-leende" spreds över hans läppar när han sa: "Och hur gammal är du då?". "22" sa jag. "Hur kommer det sig att du har ett kort till reducerat pris?" frågade han högt så att alla i den fullpackade bussen kunde höra. "Jag har sjukbidrag" sa jag surt. "Har du något intyg för det" frågade han, fortfarande med det äckliga leendet över hela ansiktet. "Ja, det har jag" sa jag. Kontrollanten tittade noga på mitt intyg från Försäkringskassan... och upptäckte att det gällde för år 1998. "Det här intyget är för 1998" sa han. "Jag vet, jag har bett om att få ett nytt" sa jag. "Då får du se till att skaffa det intyget fort då" sa han och fortsatte längre bak i bussen.

Kul... när man äntligen samlat ihop sig för att åka buss så hamnar man i en sådan här situation. Åk kommunalt... det är skitkul... väldigt... fy fan. Nu har jag i alla fall fått det nya intyget från Försäkringskassan, så jag kan åka igen. Hm.