2001-03-15

Here we go again... För tjugo minuter sedan kollade morsan och jag in den nya risfågeln som hon köpte idag. Plötsligt hörde jag brandkårens sirener... och att sirenerna slogs av precis här. Så jag gick fram till fönstret och tittade ut och såg att det stod en brandbil nedanför. "Jaha, var i huset brinner det nu då?" tänkte jag.

Hm, var det inte nästan exakt ett år sedan som det brann hos min granne? Nåväl, brandmännen tog ut alla sina prylar och sprang in i huset. Jag vet inte varför... men jag tittade ut genom kikhålet i min dörr för att se om någon kanske gick runt och ringde på hos folk för att varna dem eller så. Just i det ögonblicket öppnades hissdörren och flera brandmän och rökdykare kom ut. Självklart så trodde jag ju att det brann på den här våningen, men de fortsatte uppåt med trappan istället. Då började det komma in röklukt i min lägenhet. När jag tittade ut såg jag att två brandbilar till hade dykt upp och även en ambulans.

Tydligen var det dock inget allvarligt, för nu har de åkt. "Efter lugnet kommer stormen" passar bra in på den här dagen. För fram till klockan sju var min dag nästan ovanligt seg. Det ska i alla fall bli kul att se om fåglarna trivs ihop. Om det är en hona eller inte. Den är inte så ung, ca 1 ½ år. Men det är bara bra, för hannen är nästan 5 år.