1993-05-07

Jag säger bara fan... På morgonen redovisade "M" och jag vårat arbete om Skottland på engelskan. Det gick ganska bra, förutom att jag hade en öken i min mun. Sen hade jag håltimme. Matematik. Jag skäms över att behöva skriva att jag hade 9 rätt av 25 på matteprovet. Medlet var 11,6. Första gången jag har under medel på något prov. Jättepinsamt. Till och med "M" hade 10 poäng. Jag pratade med "A". Han fick 8. På naturkunskapen slapp "M" och jag redovisa om Merkurius och Venus. Slapp och slapp, vi hann inte. På labben gjorde vi ost. Det är ganska enkelt. Man tar mjölk som har 3% fett, värmer den till ca 39-40 grader, tar bort den från värmen och tillsätter några droppar ostlöpe som finns att köpa på apoteket. Sedan låter man det stå i 15-20 minuter. Sedan filtrerar man genom ett filter. Sen lägger man upp det på lite hushållspapper. Sedan är det bara att salta eller smaksätta med vad man känner för. Kanske lite vitlök?

Men det var inte det jag tänkte berätta om. Imorgon ska jag till Gröna Lund med de andra. Vi blir 17 stycken. Men det var inte heller vad jag tänkte berätta om. På labben när ostarna var färdiga, var alla lite tveksamma om det verkligen gick att äta, så lärarinnan smakade på "A"s och "R"s ost. Hon sa något roligt och alla började skratta. Jag råkade titta in i "A"s ögon samtidigt som han tittade in i mina. Jag tittade bort, men efter en stund var jag tillbaka vid hans ögon igen. Och han tittade i mina samtidigt! Det kändes som om man utbytte hundratals tankar om varandra. Han är inte särskilt snygg, men vissa killar har en väldigt stark inverkan på mig. Nästan som en magnet. Kär? Vem? Inte jag! Öh...