1993-05-14

Jag tänkte att eftersom det var ett sådant otursdatum igår kanske det skulle bli bättre idag. Men inte. På engelskan fortsatte redovisningarna. Jag lyssnade slappt. När "M" och "M2 hade redovisat om Los Angeles, sa plötsligt lärarinnan: "Vivi, can you tell us what you think about it?" Jag vaknade upp och tänkte snabbt ut vad man brukar säga om redovisningar. "It was very interesting". "Jag hör inte", var det en som sa. "Hrm... It was very interesting", sa jag högre, "and they read well. But they could have written some difficult words on the board". Jag hade tänkt åka hem på gympan men jag ångrade mig och följde med de andra. Eftersom jag nästan inte simmat alls den här terminen frågade jag lärarinnan om jag kunde simma på helgen när jag hade varit sjuk någon gång i veckan. Hon sa att det gick jättebra. Sedan, när de andra hade spelat brännboll och höll på att byta om så satt "M" och jag och läste i en tidning. Vi satt på en bänk vid dörren. Plötsligt kom det in en tjej som bara slängde upp dörren jättehårt. Jag fick den rakt på knät och allt hon sa var: "Åh, förlåt", medan hon skrattade. Det gjorde så jävla ont att jag skulle kunnat strypa henne. Sen åt vi lunch. Matematik. Urtrist. Eftersom jag hade så dåligt på matteprovet höll läraren ett öga på mig. Så fort jag såg lite fundersam ut kom han springande och frågade vad det var som jag inte fattade. Naturkunskap. Först redovisade några. Sen när det var en kvart kvar tog lärarinnan fram ett par papper och sa att vi skulle ta och göra testet nu. "M" och jag bara stirrade. "M" var också sjuk i onsdags och torsdags. Så hon gick fram till lärarinnan och sa att hon hade varit sjuk. Och så började de diskutera när hon kunde göra testet. Jag insåg att "M" inte skulle säga att jag också varit sjuk, så jag gick fram till dem och sa det. Vi kom överens om måndagen efter lovet. Men innan dess hade hon frågat oss vad vi var för sjuka. "M" sa att hon hade haft blåsor i munnen och jag var nära på att säga ont i huvudet, men till de andra hade jag sagt att jag hade haft ont i magen, så jag sa det. Då hade hon fräckheten att säga: "Ja, ni vet, det här är inte så bra för betygen. Det är ganska slappt. Man kan ju faktiskt läsa även fast man har blåsor i munnen". Va?! Det var det värsta! Det finns sådana som skolkar från prov och sedan ber att få göra det en annan gång! Då säger hon snällt: "Javisst, det går så bra så". Fnys! Jag ska inte gå någonstans imorgon. Har ingen lust.