1993-05-26

Spanskan gick faktiskt bra idag. Kanske för att jag satt bredvid "P"? Maskinskrivningen var urtråkig. "M" var sjuk idag också. Hon får inte vara sjuk imorgon. Jag har ingen lust att träffa naturkunskapslärarinnan ensam och förklara varför ingen av oss dök upp i måndags. Matten var olidlig. Sedan kom de kristna personerna och snackade. Det var fyra stycken, men efter en stund försvann två av dem. Den ene kom från Göteborg och den andre från Vallentuna och hette "S". Vi fick ställa frågor till dem, och det var en som frågade varför de hade valt kristendomen. Då svarade "S", som var 25 år. Han berättade om hela sitt livs historia. Att han hade haft bra betyg i skolan, träffat en tjej men blivit sviken och hur han var nära att ta sitt liv en gång. Det var starkt av honom att berätta det tycker jag. Ja visst, det var en sak till som jag skulle skriva. Killarna märker mig mer och mer. Idag på lunchrasten satt vi och pratade om samhällskunskapsarbetet. Vi satt vid de gröna borden i "salen" där de brukar spela musik. Det är ingen riktig sal, bara en öppen plats. Plötsligt kom en kaskad med vatten rakt på oss. Eller rättare sagt: på mig. Rakt på ryggen. Jag kollade bak och fick syn på ett par killar som stod vid trappan och såg helt oskyldiga ut. Vi fortsatte prata. Då kom det en "vattenbomb" rakt vid mina fötter. Vi reste oss och gick därifrån. Helt otroligt! Först sprutade de vatten på mig med vattenpistol, sedan en påse fylld med vatten. Jag hoppas att det var vatten i alla fall. Jag tyckte att det såg lite skumt ut. Det var en himla massa vatten jag fick på mig. Det gick rakt igenom skjortan och t-shirten. Det är förresten kallare ute. Bara +10 grader. Brr...