2020-11-21

Det är väl dags att lägga sig antar jag... har ont i hela kroppen.

Hade strul med bredbandet idag. Skulle koppla in en ny mediaomvandlare och ny wi-fi router. Som vanligt fungerar inget som det ska. Det borde vara superenkelt när alla sladdar är färgkodade. Problemet som uppstod var att en röd kontakt från wi-fi routern skulle in i en röd port på mediaomvandlaren men där satt redan en sladd som också hade röd kontakt. Mårten ringde kundtjänst och fick prata med en tjej som inte fattade någonting. Hon sa router om mediaomvandlaren och allt möjligt konstigt. Till slut testade jag själv och fick det att fungera ganska okej. Misstänker att båda boxarna... eller kanske alla tre (har ju en TV-hub också) behöver uppdatera sig till senaste versionen. Ja... om du inte visste det så jobbar enheterna ibland utan att man vet om det. Precis som att ens dator ibland sätter igång på nätterna för att den kör någon uppdatering.

Måste googla på hur nya wi-fi routern fungerar. Hittills har både jag, morsan, Mårten haft två nät att välja på: ett 5 GHz och ett 2.4 GHz. Det har väl alla? Inte jag nu i alla fall. Hittade bara ett nät. Den blåsta tjejen på kundtjänst sa hela tiden att man kan dela nätet. Vad då dela??? Jag låter alla boxar vara till på söndag och kollar sen om jag kan ändra några inställningar via datorn så att jag kan se 2.4 GHz nätet... eller om det på något magiskt sätt bara har ploppat upp. Tror inte det för jag ser andras wi-fi nät i listan över tillgängliga nät och det finns varken någon som heter något med 5 eller 2.4. Mårten frågade kundtjänst vad 2.4 GHz näten brukar heta. Alltså ungefär hur det brukar stå... men inte ens det kunde hon svara på.

Får se om det går att lösa för hur ska jag annars få övervakningskamerorna att fungera? Många går endast på det långsammare nätet och visst kan man använda sig av WPS-knappen men oftast måste jag även på mobilen gå in på 2.4 nätet för att kunna kommunicera med kamerorna och göra inställningar. När det är gjort så behöver man inte in på det nätet mer. Men hur ska jag kunna göra det om jag inte ser 2.4 GHz nätet i listan över tillgängliga nätverk? AAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHH, irriterande. God natt.