1998-11-12

Idag var jag hos läkaren. Vi diskuterade mest min medicin. Jag har ätit Zoloft i ca 1 ½ år och den har hjälpt mig väldigt bra. Men jag har haft en biverkning hela tiden som man i vanliga fall bara har i början av medicineringen, nämligen minskad sexlust. Hittills har jag kunnat stå ut med det eftersom jag tyckt att det viktigaste varit att slippa panikattackerna. Men nu orkar jag inte med längre. Jag känner att jag blir deppigare och deppigare för varje dag som går, och jag tror att det beror just på den minskade sexlusten.

Så läkaren och jag har kommit överens om att jag ska byta medicin. Nu ska jag prova med Efexor som skiljer sig lite från de mediciner jag har ätit tidigare. Istället för ett SSRI-preparat så är det ett SNRI-preparat. Efexor verkar på både noradrenalin- och serotonin-systemen... Fråga mig inte vad allt betyder, jag är inte så insatt i detta. Det enda jag har hört är att det inte ska ha så många biverkningar.