2003-07-17

Jag har inte hunnit skriva något i dagboken för jag har haft besök under tisdagen och onsdagen. Mårten och jag åkte runt och utforskade runor och liknande i Täby. Jag gick nämligen in på kommunens hemsida och hittade en del utflyktsmål. Vi var vid en jättegullig sjö (Gullsjön) som var täckt av näckrosor och runt omkring i området fanns en mängd häftiga små grodor. Just det, jag såg en brun orm i vattnet som var ca en halv meter lång. Fantastiskt vad snabb den var...

Efter en kort promenad kom vi upp på Täbys högsta punkt: Löttingekullen 58,2 meter över havet. Wow...

När vi stannade till vid Täby Kyrka blev vi "infångade" av kyrkovärden (eller vad det nu heter). Hon började berätta en massa om kyrkan, dess historia osv. Vi hade inte ens bett henne göra det, men det var väldigt intressant faktiskt. Vi avslutade besöket i kyrkan med att kolla in den berömda målningen där döden spelar schack med människan.

Sedan spanade vi in Jarlabankes bro där det tyvärr bara finns två runstenar kvar. Vi kunde inte läsa historien om det hela för någon hade bränt pappret i informationstavlan. Vi tittade på en till kyrka i Vallentuna och några runstenar... sen fick det vara nog.

Det är +29,5 grader inne hos mig. Jag borde kanske öppna balkongdörren och sätta upp myggnätet, men jag är för lat. Fönstret skulle nog duga också... hm, får väl se hur jag gör.