2009-02-20

Filmen igår var sådär, sämre än jag trodde. Det bjöds i alla fall på godis och olika drycker. Vi fick inte tag i några biljetter till nästa förhandsvisning men det är nog lugnt för det kommer flera redan i början av mars.

När man är med mig händer det alltid konstiga saker. Mårten och jag åkte runt i stan med bilen sent på kvällen som vi brukar göra. Det är kul att köra på gator man aldrig åkt på förut och upptäcka nya saker. Vi åkte till exempel förbi en affär som hade jättefina kläder i skyltfönstret så den ska vi besöka någon gång när de har öppet. När vi körde på en enkelriktad gata så höll vi plötsligt på att krocka med en bil som körde MOT riktningen. En stund senare såg vi bilen igen då den körde konstigt mellan filerna. Vi bestämde oss för att ringa polisen och tipsa om en möjlig rattfylla. Under tiden som Mårten pratade med en poliskvinna så körde den skumma bilen mot rött. Vi stannade självklart men kunde fortsätta följa efter bilen när vi fick grönt. När vi svängde av mot Skeppsbron så var det en till bil som följde efter den första. Mårten läste upp bilnumret för polisen och fick veta att det var en civil polisbil. Jaha, vad bra... då var det inte bara vi som hade upptäckt förarens dåliga körkunskaper.

Efter att ha avslutat samtalet med polisen så följde vi ändå efter bilarna av ren nyfikenhet. Det var flera bilar mellan oss men vi såg att den civila polisbilen körde vidare mot Nacka. Mårten tänkte köra efter men min intuition sa mig dock att vi skulle köra upp på Folkungagatan så vi åkte ditåt... och såg ingen skum bil. Vi vände och tänkte köra till Max för att köpa lite käk. Då höll en bil på att backa in i oss och jag fick syn på den civila polisbilen en bit ner på gatan. Jag såg också den skumma bilen som vi ursprungligen följt efter. Alla bilar var tomma men det stod många civilklädda människor och tittade ner mot en parkering. Helt knasigt... vi frågade en tjej om det hände något speciellt. Hon skrattade och sa nej. Mhm, visst... vi parkerade en bit ifrån och kollade upp numret på bilen som nästan backat in i oss. Den visade sig tillhöra polisen. Ytterligare två bilar verkade också vara civila polisbilar.

Efter en stund körde alla iväg, även den bilen som Mårten och jag sett bryta mot flera trafikregler. Det enda logiska är att de också är poliser. Och då undrar man förstås om poliser som är civilklädda i civilbilar (för just den bilen var en hyrbil) får göra som de vill i trafiken? Minst tre grejer såg Mårten och jag att de gjorde: 1. Körde mot enkelriktat. 2. Körde mot rött ljus. 3. Körde över två heldragna linjer. Det hade varit en helt annan sak om de använt blåljus. Men de körde bara som galningar. I början trodde Mårten och jag att de kanske planerade eller hade gjort något brottsligt. Vad annat kan man tro liksom?