2010-08-14

Vi tittar på Fear Factor. Tidigare idag var vi i Cartagena och handlade. Vi parkerade i garaget under jord för det var ganska mörka moln på himlen. När vi stod i kassan i affären så såg jag blixtar utanför. Det regnade när vi körde ut med bilen och man såg massor av blixtar. På den korta vägen hem så såg vi flera olyckor. Jag vet inte om det beror på att folk inte kan köra i regn, har dåliga torkare, blir skrämda av blixten. Vid en olycka så var fronten på bilen helt ihoptryckt. Någon kilometer längre bort stod en bil stilla i snabbfilen efter att ha kört in i räcket. Polisen hade inte hunnit dit än, men det var en annan bil som stannat en bit bakom på andra sidan vägen och hade varningsblinkers på... vilket var tur för annars hade man nog inte sett den krockade bilen innan det varit för sent. Vi tog det lugnt hela vägen hem för man vet ju inte hur vägen blir i regn här och så kan man ju inte lita på att andra kör bra heller. De flesta körde i 70 eller 80 km/h men sedan fanns de förstås några idioter som körde fort... och några superidioter som körde ännu fortare än maxfarten som är 120 km/h. Det låter kanske inte så farligt... men motorvägen är inte belyst... man kör i becksvart mörker. Det är kanske en grej man saknar här... att det inte är ljust längre på kvällarna. Redan efter 20 så tycker jag att det börjar bli lite mörkare. Vid 22 är det nästan kolsvart.

TV-programmet är snart slut. Då ska vi sova tror jag. Det är väl lika bra att passa på när grannarna är tysta. Jag gillar dem inte. Ingen annan i området verkar göra det heller. Äh, jag ska inte ödsla tid på dem mer. I affären fick jag provsmaka sprit. Som vanligt antar folk att jag är spanjorska. Han som pratade om drycken babblade på som fan. Visst, jag förstod det mesta... men ändå. Tidigare idag var vi i en djuraffär för att titta på något som kan skapa mer syre till fiskarna. Mårten gick och kollade vid en annan hylla medan jag tittade på olika pumpar. Då kom en kille som jobbade där fram till mig och pratade... på spanska. Jag förstod vad han sa men min hjärna är lite trögare när det gäller att översätta ord från svenska till spanska så jag frågade om han kunde engelska och det kunde han... och som tur var kom Mårten dit också så jag slapp prata mer. I en annan mataffär kom det fram en gubbe och gav oss en plastskål... helt gratis. Han pratade också spanska... med mig. Det är kul men samtidigt jobbigt med min sociala fobi.