1990-08-01

Semester i Ungern

Vaknade klockan 09:45. Åt frukost. Gick med morsan och handlade. Latade mig på förmiddagen. Åt lunch. Gick med morsan till en av hennes väninnor "C". Vi åkte spårvagn dit. En bit fick vi gå. Sen kom vi fram till ett grått våningshus. Herregud, tänkte jag. Om det ser ut så här utifrån, hur ser det då ut inne? Nåväl, vi gick in. Det första man såg var... ingenting. Det var nämligen så mörkt. Sen, när ögonen vant sig såg man en trappa. Vi gick upp till andra våningen där hon bodde med sin man. Där stod dörren redan öppen. Vi ringde på ringklockan. Sen kom "C"s man. Vi gick in i vardagsrummet. Det första man såg var en stor hylla med massor av böcker. Hyllan var väl 3 meter hög, 6 meter bred. Det nästa man såg var de dyra mattorna, de dyra plyschfåtöljerna. Fick veta senare att de hade köpt de 1988 och att de hade kostat 75000 ft. Sen åt vi hemmagjord glass. Urk! Jag valde självklart den hemskaste glassen. Nämligen choklad. Okej, chokladen var god, men sen fanns det i chokladen: apelsinskalsbitar och romlagda russin. Morsan valde hallonglass. Vi bytte efter en stund. Sen pratade de en massa skit. Sen åkte vi hem. Sen åt vi middag. Tittade på Madonnas konsert på TV. Den var bra. Slutade klockan 23. Sen gick jag och la mig.