1990-08-13

Semester i Ungern

Vaknade av att farsan gick och simmade. Somnade om. Vaknade när farsan kom hem. Steg upp. Åt frukost medan jag tittade på en tysk deckare. Kom in i filmen ca i mitten. Fattar inte så mycket. Annars är den bra. Sen gick morsan, farsan och mormor ut. De skulle handla saker till resan. Alltså mat. Hemma i Sverige, i kylskåpet har vi ingenting.

Idag är första gången jag kommer ihåg Majsan (min guldhamster). Jag hoppas du har det bra Majsan. Jag saknar dig.

Jaha, nu är man ensam igen. Inget på TV, har inget att göra. Jag tror att jag lyssnar på freestylen ett tag. Idag är det en vilodag för mig kan man säga. Vi ska inte göra någonting. Jo, de ska ju handla och mormor laga mat. Men jag då, vad ska jag göra? Ska jag lata mig hela dan? Kanske det. Men inte imorgon för då ska jag packa. NEJ! Jag kom just på en sak. Jag måste tvätta håret! Jag ska inte säga ett knyst om hår så kanske de glömmer det!

Ett par italienare gick just förbi. Tjoho, det finns alltså kvar några. Ett par fransmän gick också förbi. Men det finns säkert sådana som åker hem idag. Snyft. Förlåt om jag skriver en massa skit men jag har ingenting annat att göra. Nä, nu ska jag lyssna på freestylen. Jag har inte tagit med något bra band så dum som jag är. Jag har tagit med mig en massa löjliga spel. Har inte spelat dem en enda gång.

Gick ut med morsan. Gick till en affär. Den var stängd. Gick till en annan affär, den var öppen. Vi gick in. Vi letade efter någonting till mina läppar (de är torra), men hittade ingenting. Sen gick vi hem.

Hemma. Mormor kokade plommonen. Och maten var nästan färdig. Det finns fortfarande en massa italienare kvar i stan! Ute är det kö överallt utom på vår gata där mormor bor. Nu ska vi snart äta lunch. Det blir soppa tror jag för morsan har dukat sopp-tallrikar och vanliga tallrikar. Sen, efter soppan ska vi äta spagetti.

Morsan ska gå till någon slags kosmetikör och fixa sitt ansikte. Jag ska tvätta håret. På kvällen ska vi gå ut på Margitön och promenera!

Jag följde med morsan till kosmetikören. Då fick vi veta att det var bokat till klockan 18 eller så. Så vi gick omkring lite och jag köpte en glass. Citron och kokos. Skitgod! Vi köpte glassen framför museét. Sen gick vi hem.

Hemma. Ska tvätta håret. Suck. Sen ska jag torka håret i solen. Just nu kom en tant över för att säga något om en annan bekant. Mormor fick något telegram att någon som heter "M" kommer. Nu måste jag vänta på att tanten ska gå innan jag kan tvätta håret.

Morsan hjälpte till att tvätta mitt hår. Sen gick vi högst upp i huset och satte oss ner där. Där satt vi ca en halvtimme, sen gick vi ner. Nere hade jag ingenting att göra. Jag ritade lite med mina färger som jag fått. Sen tittade jag på när morsan och mormor löste korsord. Sen blev det för tråkigt så jag gjorde mig en smörgås med Nutella (hasselnöts-choklad-kräm) på. Jag önskar att klockan var fem för då kommer det något bra på TV.

Klockan fem tittade jag på en bra TV-serie. Sen kommer jag inte ihåg vad jag gjorde. Sen gick morsan, farsan och jag och promenerade. Vi gick över till Buda-sidan till en sjö. Sen gick vi hem. Hemma gick jag och la mig. Jag var trött men inte ögonen. Hoppas jag somnar snart, annars lyssnar jag på freestylen. Dagens temperatur: +32 grader.