2010-07-15

Vi har stannat för Mårten måste ta en tupplur. Vi är vid någon bensinstation. Det är fullt av folk på parkeringen. En del har lagt ut bönemattor och ber. Jag vet att det hör till deras tro... men mitt på en parkering? Känns lite fel. Flera personer ligger också bredvid sina bilar och sover... skumt. Hm, väldigt moget. En bil gasade på rejält här på parkeringen. Tänk om det springer ut en unge. Jaha, nu tutade Guardia civil-bilen på någon också. Man får vara försiktig och inte lita på någon. Vid en mack nära gränsen när Mårten och jag kollade i en butik så kom det fram en snubbe som sa att hans kreditkort inte fungerade. Mårten sa direkt ifrån när mannen frågade om vi ville hjälpa honom. Mårten såg att han höll en klocka i handen så bluffen går säkert ut på att "offret" tar ut pengar från sitt konto och i gengäld får en klocka som sägs vara värd mer än det offret tog ut. I själva verket är klockan skit och inte värd någonting. Eller så vill de bara ha reda på ens kod till kortet... eller liknande. Vem vet. Hm, ännu en skum bil körde förbi nu... i snigelfart. Mårten och jag har alltid fönsterna stängda och dörrarna låsta. Det är enklast så och så känns det tryggt.

Det är snart dags att ta en åksjuketablett... nåväl, om en timme. Nu ska jag väcka Mårten för det har gått... jaha, han vaknade av sig själv.

Den här rastplatsen verkar vara konstig. När vi kom hit stod två suspekta män vid en stoppskylt. Nu ser jag att de fortfarande står där. Jag får känslan av att de håller utkik åt någon eller några. De har stått där i mer än en trekvart. Nej, nu ska Mårten och jag iväg.