1993-06-14

Semester i Kanada

Jag steg upp klockan sju och kollade igenom att jag hade packat ner allt. Sedan hade jag ingenting att göra i två timmar. Klockan elva kom taxin. Vi packade i alla våra grejer och körde sedan iväg. Vi kom fram till Arlanda 11:40. Vi checkade in och gick sen och kollade i affärerna. Klockan 12:50 gick vi på Finnair-planet som var det minsta jag någonsin åkt i. När vi startade 13:15 höll jag nästan på att kräkas, så starkt var suget i magen. Vi landade 40 minuter senare i Helsinki. Där väntade vi i ca 1½ timme. Klockan 16:35 gick vi ombord på DC-tian som skulle föra oss till Toronto. Vi hade bett om en plats vid vingen för man känner mindre av åksjukan där. Men tanten som hade bokat platserna hade fattat det som att jag inte ville höra motorerna. Så hon hade satt oss precis framför vingen där motorn sitter. Jag tror att jag hörde den bättre än någon annan i planet. Planet hade plats för över 300 personer. Först i början satt det inte några framför oss så vi tänkte: "Vad bra. Nu kan vi sträcka på fötterna m.m." Men icke sa nicke. Det kom tre småpojkar i tioårsåldern och satte sig där. De lutade hela tiden bak sätena så att man fick de rakt i ansiktet (sätena alltså). Annars gick resan bra. Vi startade lite senare än beräknat, 17:20 finsk tid. Men vi kom ändå fram tidigare. Resan tog 7 timmar och 50 minuter. De visade "Sommersby" på en storbildsskärm.

När vi skulle hämta bagaget såg vi nästan hela familjen stå och vinka bakom ett fönster. Eller rättare sagt: morsan och farsan såg dem, inte jag. Enligt svensk tid var klockan 01:00 på natten medan den bara var 19:00 enligt kanadensisk tid. Sedan gick vi genom tullen och sedan träffade vi dem. Jag hade hört att min kusin "R" skulle vara över 190 cm lång, men när jag fick se honom kunde jag knappt hålla mig för skratt. Jag fick ett armband från min yngsta kusin "T". Hon hade gjort det själv. "R" sa till mig: "Vad mycket du har vuxit". "Detsamma", sa jag småskrattande. Sedan åkte vi bil i ca en timme från Torontos flygplats. Vi kom fram till Bold Street där mormor väntade tillsammans med min morbror och de andra. Kort och gott: Hela familjen var där. Vi pratade en stund och sedan såg jag att alla hade blommor i händerna. "Jaha", tänkte jag. "De tänker ge oss blommor. Vad kul". Men då kom min ena moster med en tårta. Alla började sjunga och de sa att jag skulle blåsa ut ljusen på tårtan. Jag fick blåsa två gånger innan alla ljus var släckta. Sedan skulle jag skära upp tårtan. Jag sa åt de andra att ta om de ville, men jag skulle inte ha någon för jag var så trött. De sa att jag fick lägga mig om jag ville. Det gjorde jag. För enligt svensk tid var klockan 04:00. Jag hade varit vaken i 21 timmar. Morsan och farsan la sig två timmar senare. Jag fick lite presenter också: en liten bäver-mjukis-djur, tre fina kort och 60 kanadensiska dollar vilket motsvarar ca 360 svenska kronor.

Min moster "Z" och hennes man har en hund som är stor som en isbjörn och ser likadan ut som en, och så har de en liten katt. Moster "Z" och hennes man bor i "källaren". Mormor, en annan tant och vi bor på andra våningen. Min kusin "K" och hennes kille bor på tredje våningen. Alltså kan man nästan säga att de har fyra våningar. På första våningen finns det en hall, vardagsrum, kök och utgång från köket till trädgården på baksidan där isbjörnen finns. Alltså hunden.